Co jeść przy niedoczynności tarczycy?

Niedoczynność tarczycy spowodowana jest niedoborem hormonu tarczycy. Przyczyny tej choroby mogą być różne zarówno może być to wada wrodzona jak i powodem okazać się może uraz mechaniczny. Jest wiele objawów tej choroby, jednak najbardziej uciążliwe okazać się mogą problemy z metabolizmem. Nadwaga nie tylko jest nieestetyczna, ale przede wszystkim niebezpieczna dla zdrowia. Jak więc sobie z tym radzić? Przy niedoczynności tarczycy najważniejsza jest odpowiednia dieta.

Jod

To podstawowy element potrzebny w diecie przy niedoczynności tarczycy. Jod jest potrzebny przy rozwijaniu się hormonów. Odpowiednia dzienna dawka to ok. 150 ug. Jod może ujawnić niedoczynność tarczycy i tym samym przyspieszyć wdrożenie leczenia. Jednak nadmierna ilość jodu może szkodzić osobom z autoimmunologicznymi chorobami tarczycy.

Dodatkowe informacje

Osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy powinny wystrzegać się słodyczy. Źle tolerowana jest także dieta wegetariańska. Cukier spowalnia metabolizm i przez to magazynowane w organizmie są zbędne kalorie. Nie powinno się także nadużywać soli. Dodatkowo przestrzeganie godzin przyjmowania lekarstw wspomaga utrzymanie wagi. Jednak sama dieta nie wystarczy. Przede wszystkim powinno się uprawiać sport. Zalecane jest bieganie, pływanie i ćwiczenia aerobowe. Najlepiej wykonywać je rano. Dieta powinna być bogata w białka i zawierać odpowiednią ilość dobrych, złożonych tłuszczy.

Odpowiednia ilość kalorii

Dieta odchudzająca powinna zawierać ok. 1500 kalorii. Oczywiście im większa aktywność fizyczna, tym więcej kalorii powinniśmy dostarczyć organizmowi. Powinniśmy jeść wolno trawione węglowodany, dzięki czemu organizm mobilizowany będzie do produkcji większej ilości energii. Powoli uwalniana glukoza będzie powoli uwalniała również insulinę. Dzięki temu organizm nie będzie magazynował zbędnych kalorii.

Podstawowe produkty

Dieta osoby chorej na niedoczynność tarczycy powinna zawierać przede wszystkim:
– ryby morskie
– cielęcinę
– chudy drób
– ciemne pieczywo
– brązowy ryż

Omijaj te produkty

Pewne produkty najlepiej omijać. Należą do nich przede wszystkim:
– makarony
– jasne pieczywo
– miód
– karmel
– ziemniaki
– kawa
– orzechy
– soja

Przykładowe posiłki

Śniadania – musli owocowe z brzoskwinią, jagodami, z siemieniem lnianym i ziarnami słonecznika, innym równie dobrym rozwiązaniem będzie koktajl owocowy lub warzywny- w tym wypadku nie ma ograniczeń, połącz po prostu swoje ulubione smaki, ewentualnie zrezygnować możesz z kapusty, brukselki i cebuli.

II śniadanie – ten posiłek powinien być lekki, potraktowany raczej jako dodatek i uzupełnienie energii. Sprawdzi się banan, kilka truskawek, jabłko… ewentualnie jogurt naturalny

Obiad – dobrym rozwiązaniem będzie mięso gotowane na parze, ważne, aby nie było ono tłuste. Sprawdzi się pierś z kurczaka ze szpinakiem lub ryba może być np.: pieczona. Dodatkiem powinny być przede wszystkim warzywa- papryka, pomidory. Rybę skropić możesz sokiem z cytryny. Do takiego posiłku idealnie pasowałyby ziemniaki. Jednak zrezygnuj z nich na rzecz grubej kaszy.

Podwieczorek – idealnym rozwiązaniem będzie grejpfrut, wspomaga on metabolizm dlatego pomoże uporać się z obiadem. Tutaj możesz postawić też na świeży sok lub zieloną herbatę z ciasteczkiem owsianym. Ważne jednak, by ciastko to było bez substancji słodzących- cukru, słodzików, miodu, karmelu czy czekolady.

Kolacja – może być to kanapka z pastą rybną, lecz idealnie sprawdzi się również jajecznica z pomidorkami koktajlowymi czy kurkami. Jednak nie dodawaj zbyt dużo soli, to nie będzie ci służyć.

Utrzymanie odpowiedniej wagi może być trudniejsze w przypadku osób chorujących na niedoczynność tarczycy. Jednak warto przestrzegać określonych reguł, to pomoże w walce z nadwagą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *